Szanowni Państwo!
Zmienione zostały przepisy, dzięki którym możliwe jest prowadzenie kształcenia na odległość w okresie czasowego ograniczenia funkcjonowania szkół i placówek oświatowych w związku z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19. Nowe przepisy będą obowiązywały od 25 marca 2020 r. do 10 kwietnia 2020 r.
Zasady nauczania zdalnego obowiązujące od 25 marca 2020 r.
Zgodnie z Rozporządzeniem Ministra Edukacji Narodowej z dnia 20 marca 2020 r. w sprawie szczegółowych rozwiązań w okresie czasowego ograniczenia funkcjonowania jednostek systemu oświaty w związku z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID – 19 od dnia 25 marca 2020 r. szkoła będzie prowadzić nauczanie zdalne z wprowadzaniem nowych treści zawartych w podstawie programowej. Zajęcia uwzględniają: równomierne obciążenie ucznia w danym dniu, zróżnicowanie zajęć czy możliwości psychofizyczne ucznia.
Nauka prowadzona na odległość będzie realizowana wg obowiązującego podziału godzin. Nauczyciele kontaktować się będą ze swoimi uczniami i ich rodzicami za pośrednictwem poczty elektronicznej, komunikatorów, grup społecznościowych i platform edukacyjnych.
Nauczyciel przedmiotu udostępni materiały uczniom poprzez ustalone komunikatory do pracy, które są zaplanowane na dzień następny zgodnie z planem lekcji, ustali termin i sposób przekazywania informacji zwrotnej od ucznia, prace uczniów zostaną sprawdzone, omówione i ocenione przez nauczyciela.
Nauczyciel przedmiotu ustala również zakres treści programowych do zrealizowania zgodnie z podstawą programową, sposób monitorowania postępów ucznia oraz weryfikacji wiedzy i umiejętności, w tym również informowania uczniów i rodziców o postępach ucznia w nauce , a także uzyskanych przez niego ocenach. Każdy uczeń i rodzic ma możliwość konsultacji z nauczycielem prowadzącym zajęcia. Harmonogram zajęć on-line poszczególnych oddziałów oparty jest na dotychczasowym planie lekcji. Nauczyciel, planując temat, uwzględnia zasady bezpiecznego korzystania przez uczniów z urządzeń wykorzystywanych w komunikacji elektronicznej.
Jest to sytuacja nowa dla całej naszej społeczności szkolnej, dlatego prosimy Rodziców o zrozumienie i motywowanie swoich dzieci do pracy zdalnej.
Zgodnie z zaleceniem Pana Dariusza Piontkowskiego – Ministra Edukacji Narodowej, przekazuję kilka istotnych informacji o tym, jak organizować dzieciom warunki do nauki w domu, jak motywować i wspierać dzieci do systematycznego uczenia się poza szkołą, a także jak zadbać o bezpieczeństwo w sieci.
W razie jakichkolwiek pytań i wątpliwości, zachęcam do kontaktu z nauczycielami i dyrekcją.
W tym trudnym dla wszystkich czasie życzę wszystkim zdrowia, wytrwałości i cierpliwości.
Marta Magier
Dyrektor Szkoły
Aby właściwie zorganizować dziecku naukę w domu, należy:
- Zapewnić uczniowi ciszę i spokój, aby mógł w skupieniu wypełniać powierzone mu zadania (wyłączyć telewizor, radio itp.).
- Przygotować stałe miejsce do pracy, gdzie bez problemu dziecko będzie mogło rozłożyć przybory do nauki, książki i zeszyty.
- Udzielić pomocy we właściwym zaplanowaniu i zorganizowaniu dnia, uczeń może nie być w stanie sam poradzić sobie z organizacją czasu; plan pracy należy oprzeć na planie lekcji z danego dnia.
- Nie rozpraszać dziecka w czasie nauki, nie rozmawiać z nim na inne tematy, nie wydawać poleceń itp.
- Robić 5 – 10 minutowe przerwy po każdych 45 minutach pracy (przewietrzyć pokój, wykonać kilka ćwiczeń itp.).
- Pomagać dziecku, ale nie wyręczać go w wykonywaniu zadania – zawsze można również zwrócić się o pomoc do nauczyciela danego przedmiotu.
- Wytworzyć w domu odpowiednią atmosferę poszanowania nauki i nauczyciela.
Jak zmotywować dziecko do systematycznej nauki?
- Podkreślać znaczenie nauki w życiu każdego człowieka i systematyczność, która przynosi rezultaty w postaci braku zaległości.
- Doceniać pracę i samodzielność dziecka, dostrzegać jego osiągnięcia.
- Stosować pozytywne wzmocnienia i pochwały – konkretne, wskazujące na działanie np.: „Świetnie rozwiązałeś to zadanie z matematyki”, „Znalazłaś bardzo dobrą drogę do rozwiązania tego zadania”, „Fantastycznie narysowałaś to drzewo”, zamiast zdań typu: „Jak zawsze jesteś dobra z matematyki” czy też „Masz niezłe zdolności plastyczne”.
- Nie krytykować; w razie potrzeby służyć pomocą, ale nie wyręczać.
- Nie stawiać wymagań wobec dziecka ponad jego możliwości.
- Ukazywać praktyczne zastosowanie informacji zdobytych podczas nauki.
- Zachęcać do stosowania różnego rodzaju technik ułatwiających zapamiętywanie: notatki z wykorzystaniem kolorów, podkreśleń i zabawnych rysunków, bazowanie na skojarzeniach, robienie wykresów, map myśli.
- Rozmawiać jak najwięcej z dziećmi, by pomóc im w zrozumieniu trudnej sytuacji i udzielić odpowiedzi na niepokojące pytania.
Jak zadbać o bezpieczeństwo w sieci?
- Należy nauczyć dziecko weryfikować informacje, tłumacząc, że nie każda znaleziona w Internecie informacja jest wiarygodna i warta zapamiętania.
- Uświadomić dzieciom, że utrzymywanie kontaktu lub umawianie się z osobą poznaną w wirtualnym świecie, wiąże się z dużym niebezpieczeństwem: nie musi ona być tym, za kogo się podaje.
- Zachęcać dziecko do rozmowy na temat jego doświadczeń w sieci.
- Poruszyć z dzieckiem kwestię ochrony własnej prywatności i uczulić młodych ludzi, aby nie podawali w sieci bez zastanowienia takich danych jak imię, nazwisko, adres czy numer telefonu.
- Czuwać nad tym, aby dziecko:
- korzystało z oprogramowania antywirusowego,
- otwierało wiadomości tylko od znajomych,
- unikało klikania w nieznane linki i załączniki w wiadomościach e-mail,
- chroniło swoje konta na serwisach społecznościowych,
- stosowało trudne do odgadnięcia hasła, które są kombinacją cyfr i liczb.
Pomocne strony:
Bezpieczne Interneciaki – Jak zadbać o bezpieczeństwo dzieci w internecie (LINK)